Sætter man sin fod i Aars by, vil man hurtigt bemærke hvordan røde mursten fylder gadebilledet. Siden slutningen af 1970'erne, har den danske kunstmaler, Per Kirkeby, nemlig sat sit præg på Kimbrenes by. Samarbejdet mellem Aars og kunstmaleren startede i slutningen af 1970’erne, da Vesterhimmerlands Gymnasium forespurgte et maleri til skolens aula.
I årene op til 2006 opfører Kirkeby intet mindre end syv andre murstensskulpturer på Vesthimmerlands Gymnasium og fem murstensskulpturer rundt omkring i byen.
Kirkebys første værk i bybilledet, var i 1995 en 34 meter lang murstensskulptur til Kimbrertorvet. Derudover fik også de fire rundkørsler, på indfaldsvejene til Aars, en skulptur hver, der siden 2006 har budt alle borgere og forbikørende velkomne til Kimbrenes by. Så man skal ikke engang inden for byskiltet, før man møder en rød mur af kunst.
Foto: Én af fire murstensskulpturer i udkanten af Aars
Man kan hertil spørge sig selv, hvad Kirkeby fandt så interessant ved de røde tegl, som udgør intet mindre en 90% af hans værker. Siden barnsben har Kirkeby, som boede tæt på Grundtvigskirken der var lavet af røde mursten, interesseret sig for det bæredygtige materiale. På 1940'ernes såkaldte skrammellegepladser, kunne Kirkeby udfolde sig og bruge sin fantasi. Her blev de firkantede lerklumper stablet til små røde murstenshuler.
De røde mursten i Kirkebys skulpturer, refererer også til en lang byggetradition. I Danmark har vi længe haft en tradition for at bygge med røde mursten. De røde tegl fortæller om en gammel byggeskik, men formår også at agerer bindeled mellem de byer hvori de er placeret.
Her er Aars dén by i Danmark, med flest skulpturelle spor af Per Kirkeby. Her er størstedelen udført i Kirkebys foretrukne materiale - de røde mursten.